Kia Carens 1.7 CRDi LX HP: a józanság mércéje
Nem egy felforgató személyiség, de éppen ebben rejlik az ereje: a dél-koreai egyterű rezzenéstelenül végzi a dolgát, hosszút távon akar a partnered lenni. Ő lehet az a tanuló az osztályban, akire hosszú évekig szürkeegérként tekintettek a gimnáziumba
Sokáig vártam rá, végül pont a DTM-teszt előtt vehettem magamhoz a mindössze 3000 kilométert futott autó kulcsát. A Carensről sok helyen írtak sok mindent, hiszen már tavaly nyáron megszállta a médiumok parkolóit, így több benyomásomat is igazolni tudtam magamnak a mások által megfogalmazott gondolatokkal. Szóval, ha ismét be kellene hozni a zenei vonalat – mint oly sok teszt esetében -, akkor az “Úgy vártalak, mint még soha” című opusz adta az alaphangot.
Na nem azért, mert a Carens egy vérpezsdítő bestia lenne – pedig a formája nekem a kedvencek között van a kategóriában -, hanem azért, mert a Kia egyik igen fontos típusa – már a negyedik generációhoz ért -, igaz, még nincs a Cee’d magasságában, és talán annyira nem is úszik a reflektorfényben, mint az Optima, amiből rengeteget láttam például Bahreinben, az F1-es teszten. (Kivétel nélkül fehérben, és a helyi szokásoknak megfelelően gyakran rajtahagyták a karosszériavédő fóliát, vagy az ülések zacskóhuzatát. Mintha az okostelefon fóliáját nem szednénk le, csak nagyobb léptékről van szó.) A várakozás tehát véget ért, meg kell jegyeznem, tőlem független okok miatt váratott magára a Carens.
A "rögzített élőkép", az autó hosszas szemlélése hozta, amit a képek és az elsuhanó Carensek látványa alapján vártam: a forma nagyon el van találva, különösen az orrész, de az oldalát is feldobja a határozott mozdulattal meghúzott fény-árnyék vonal, vagy az ajtók aljában futó “szobrász domborítás”. Nem ismétlem többet önmagam, számomra telitalálat egy egyterűhöz mérten: picit hivalkodó, de még nem tolakodó, és a családanyára sem fognak úgy tekinteni az óvoda előtt, mint aki minden este kanyarvadászatra és illegális gyorsulásra jár a családi egyterűvel. (A fehér fényezés kicsit cégautó-árnyalat, ha lehet, válasszunk mást helyette.) A tesztautónak alapfelszereltség, azaz LX szint jutott két extracsomaggal, de a LED-es nappali menetfény és a kanyarfényszóró már az LX-hez is jár – fontos látvány- és biztonsági elemek.
Belül még meggyőzőbb az összkép: már-már sportos hangulatú a beltér, és a bőrkormány, bőr bevonatú váltógomb tovább fokozza ezt az érzést. Meglepett, milyen jó az ülés oldaltartása, melyet a vezetőoldalon elég mélyre tudunk süllyeszteni ahhoz, hogy ne lelátón érezzük magunkat, mindezt a magasabb felépítés ellenére. Az anyagminőséget nem érheti panasz, az összeszerelést szintén: az utastér néma csendben tűri a magyar utak megpróbáltatásait. Ügyesen kihasználták a 4.5 méteres karosszéria nyújtotta lehetőségeket, és bőven van hely a kabinban. Kényelmesen terpeszkedhetünk elöl, csak a könyöklő ront az összképen azzal, hogy fix, és ez bizony hátrányosan érinti a kisebbeket: 1.76-os magasságommal még nekem is kényelmetlen pozíció kellett ahhoz, hogy eléggé felfeküdjön az alkarom.
A műszerfal rögtön átlátható, a márkától már megszokott képet mutatja. Ergonómiailag rendben van, mindent azonnal és gyorsan megtalálunk. A multikormány kezelése egyértelmű, tárolórekeszekben nincs hiány (1.5 literes palack simán az ajtózsebben), USB csatlakozó és 12 Voltos kimenet fedett rekesz alatt, a váltó előtt. Egyedül a pillanatnyi fogyasztás sávos kijelzője nem nyerte el tetszésemet, amin igen nehéz belőni a valós értéket, és a középkonzol vöröses színvilága valahogy nem akart passzolni a műszeregység stílusához. Apróságok, melyek talán a legtöbbek számára fel sem tűnnek, és boldogan együtt tudunk élni velük.
A hátsó sorban folytatódik a helybőség, jár a külön légbefúvó, a három ülés külön mozgatható. Az alacsonyan elhelyezett ülőlapok miatt a magasabbak combja nem kap elég “támogatást”, de vigaszt jelenthet a háttámlák állíthatósága és az, hogy fűthető a két szélső ülőlap. Amennyiben hátul ketten foglalnak helyet, a középső háttámla pohártartóként és könyöklőként hasznosítható. A csomagtartó 492 literről indul, de egészen 1650 literig bővíthetjük, és az anyósülés ledöntésével 2 méter feletti tárgyak szállítása sem gordiuszi csomó. A felhajtható padlólap alatt hármas osztású rekesz várja a kisebb holmikat.
A harmadik üléssorért 250 ezret kellene letenni, de ennek megvásárlása csak azoknak ajánlható, akik feltétlenül ki is használnák azt: a férőhely ebben az esetben szükségmegoldást nyújt, a csomagtér értelemszerűen megszűnik létezni (107 liter). Helyette inkább vegyünk tetőtartót 50 ezerért, gyári felnit 17 colos méretben 100 ezerért, és még spóroltunk is. A Carens igazi erénye, hogy tágas utasteret és sok pakolási lehetőséget biztosít akár öt felnőtt számára is, nem pedig 7 személyes kisbusz.
Ideje útra kelni. Amit szokni kell, hogy a 136 lóerős dízelmotor lefulladásra hajlamos elinduláskor, tehát magunkévá kell tenni a karakterét, de gyorsan felülkerekedhetünk ezen, pláne rutinos (kis)dízelesként. A 330 Nm-es nyomaték már 2000-től elérhető, és a lökettérfogathoz mérten érdemes a még hasznos tartományon belül használni a váltót, ha dinamikusabban akarunk haladni. Mert a CRDi egység társ ebben: gyári adatok szerint 10.4 másodperc alatt van százon az üresen közel másfél tonnás kasztni, de a személyes benyomások alapján könnyedén tud ennél jobb értéket is. A zajszigetelés terén szép munkát végeztek, nem mellesleg a motor is kulturáltan jár, még erőteljes gyorsításkor sem zavaró a dízeles tónus.Rugalmassága szintén meggyőző, amiben szerepe van a megszokottnál talán rövidebb váltóáttételezésnek is. Az 1685 köbcentis lökettérfogat miatt szükség van a rövid áttételre, hogy alacsony fordulaton ne legyen reménytelen a helyzet, és ezt sikerült is orvosolni. Ha már váltó: jól megvezetett, rövid utakon jár, igaz, olykor hajlamos némi akadásra. Többnyire egy személlyel, klíma nélkül, használat mellett 6 liter feletti átlagot produkált a Carens (60-20-20 arányban a város,országút, autópálya). Városban és autópályán is 7 liter körül van a mutató, míg országúton 5.5 litert lehet kialkudni. (Két megjegyzés: 1. Vajon mennyivel csökken, ha “bekopik” a technika, és nem egy szűz autóról van szó? 2. A rövid hatodik fokozat közrejátszik az autópályán mért fogyasztásban.)
És akkor az autó gyenge pontja, amit már sokan megénekeltek: a kormány, pontosabban annak karaktere. Hiába a három fokozat – sport, normál, komfort -, egyszerűen nem sikerült eltalálni a rásegítés mértékét, egyenetlen a szervó, túlzott pontosságot ne várjunk tőle. Kanyarkijáratban sem “adja magát” a kezünkbe, nem érezzük, hogy kézi beavatkozás nélkül is visszatalálna a helyes állásba. Kár érte, mert ezt leszámítva remek utazópartner lenne belőle. (Remélem, a sok visszhang eljut Dél-Koreába, és gyorsan tesznek ellene.) Maga a volán remek fogású, kézre áll, de élvezeti értékét rombolja a fájó hiányosság, és az, hogy egyenesben is korrigálni kell, különösen oldalszélben.
A futómű csendben végzi a dolgát, inkább komfortos, semmint sportos, de nem annyira, hogy kanyarban zavaróan dőljön, vagy a végtelenségig hullámlovagoljunk egy-egy bukkanó után. A Carens viselkedése kiszámítható, csak annyira tolja az orrát forszírozott kanyarmenetben, amit már megszokhattunk más dízelek esetében.
Nem innovatív megoldásaival hódít, hanem azzal, hogy józan és – nem mellesleg – kedvező árfekvésű megoldás azok számára, akik egy megbízható családi mindenest akarnak 5 fő számára. A Kia garanciapolitikája jól ismert, és használat közben sem kérdőjelezzük meg a termék várható élettartamát.
A 115 lőerős dízelt akciósan 5 474 000 forintért hozhatjuk el LX alapfelszereltséggel, és aki az autó fő erényei miatt gondolkodik a Carensen, az akár itt meg is állhat. Ha kicsit jobban nyújtózkodunk, és a manapság már elvárhatónak tartott felszereltségre hozzuk fel, akkor tegyük még hozzá a P3 flotta csomagot (450 ezer), a tetősínt (50 ezer), HP csomagot a további motorerőért (150 ezer), és egy jól felszerelt, megbízható, tágas családi mindenest kapunk 6 199 000 forintért. Nyugodtan böngészhetünk a riválisok között, de nem találunk ilyen kedvező ajánlatot ezekkel a feltételekkel. Tehát az ár is mellette szól, és aki szemet tud hunyni az olyan hátrányok felett, mint a kormányzás vagy a sokat takaró osztott A-oszlop, az biztosan elégedett lesz. A Carens végzi a dolgát, nem feltűnősködik, és hosszú távú partner lehet a praktikus hétköznapokban.
F1 live