2015.11.08
A magyar autósok 55%-a az utolsó pillanatra hagyja a téli abroncs cserét
A magyar autósok 30%-a csak hetekkel azt követően cseréli le nyári abroncsait, miután a nappali hőmérséklet már indokolná a gumicserét, derült ki a Bridgestone közel 70 magyar szervizműhely vezetője körében végzett 2015. szeptemberi felméréséből.
Az autóvezetők 25%-a ráadásul csak az első hó érkezése után szereltet fel téli abroncsokat, noha a Bridgestone mérései alapján téli körülmények között nyári abroncsokon közlekedve akár több mint kétszeresére is megnőhet a féktávolság. Annak ellenére, hogy javasolt 4 mm-es profilmélység alatt a téliabroncsok már jelentősen veszítenek tapadási képességükből, a megkérdezett autószervizek vezetői szerint a magyar autóvezetők 70%-a csak a 2-3 mm-es profilmélység elérése után szereltetfel új téli abroncsokat. Azt pedig, hogy a nyári gumi és alacsony profilmélység nehezebb kezelhetőséget és rosszabb tapadást is okozhat, az autóvezetők csupán elenyésző hányada tudta!
Ausztriában akár 5000 euróra is megbüntethetik azt az autóvezetőt, aki november 1. és április 15. közöttnyári abroncsokon, vagy hólánc használata nélkül vág neki a téli osztrák utaknak. Szlovéniában november15. és március 15. között mind a négy kerékre, Horvátországban pedig téli útviszonyok között legalább ahajtott tengelyen kötelező a téli gumi. Szlovákiában – ha az utakat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja –mind a négy keréken előírás a megfelelő abroncs használata. Csehországban, Franciaországban ésNémetországban nem kötelező ugyan, de hólánc nélkülsoha ne induljunk el, mert büntetésekre számíthatunk.
Noha a Közlekedéstudományi Intézet adatai szerint aközúti balesetek 7%-a esetén lehetett szerepe a gépjárműabroncsainak is a balesetben, Magyarországon jelenlegmég nem előírás téli abroncsokat felszereltetnünk a hidegidőszak megérkezésével. Saját és családunk biztonságaérdekében azonban erősen ajánlott váltanunk, mert abaleseti statisztikák szomorú képet mutatnak. Télen –különösen a nagy ünnepi gépjárműforgalom idején –ugrásszerűen megnő a koccanásos balesetek száma, a2014-es statisztikai adatok alapján pedig akár 50százalékkal is több súlyos közúti baleset történik azutakon, mint nyáron. Mindezeken túlmenően pedig, azirányíthatatlan autók a gyalogosokra is komoly veszélytjelentenek; a téli időszakban átlagosan 84%-kal több agyalogosokat érintő közúti baleset, mint a nyárihónapokban.
Ha a téli gumicsere alkalmával új abroncsot szereltetünkfel, érdemes egy-két fontos szempontot figyelembevennünk. Nem árt, ha tudjuk, hogy a jobb minőségű,úgynevezett prémium téli abroncsok vásárlásakor nem amárkajelzésért fizetünk kicsivel többet, hanem agumikeverék összetételében és a mintázatokkialakításában elért legújabb fejlesztésekért, amelyek akár15%-kal nagyobb tapadást biztosíthatnak az átlagosabroncsokhoz képest. Ezek kombinációja biztosítjaszámunkra, hogy szakszerű vezetés mellett autónk ésszeretteink is biztonságosan utazhatnak a téli fagyok és azelső havazás érkezésekor is.
"A téli és nyári abroncsok között a gumi mintázatkonstrukciójában és a gumikeverékek összetételébentalálunk lényeges különbségeket. A téli abroncs lágyabbgumikeverékből készül, így alacsony hőmérsékleten ismegőrzi rugalmasságát. A kifejezetten téli időjárási körülményekre készült abroncsok másik jellemzője, hogy több éllel és mintaárokkal rendelkeznek, amelyekkapaszkodó hatást fejtenek ki a havon, illetve jobban elvezetik a vizet és a hókását az abroncs alól.” –mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke. „A téli abroncsokon biztonságosabb azautózás, amit tesztek is igazolnak: egy használt, kb. 4 mm-es profilmélységű nyári gumival télen több mintkétszeresére is megnövekedhet autónk féktávolsága." - tette hozzá a szakember.
A biztonságos téli autózáshoz tehát nem csak a téli abroncsok felszereltetése, de azok megfelelőprofilmélysége is kulcsfontosságú! 4 mm-es profilmélység alatt ugyanis már jelentősen veszít tapadásábóla téli abroncs. Ennek ellenére a szervizműhelyek tapasztalatai szerint a magyar autósok 70%-a csak a márkritikus 2-3 mm-es profilmélység elérése után cseréli le téli abroncsait új téli gumikra. Ez újabb potenciálisveszélyforrás lehet a téli utakon, ezért a gumicsere alkalmával érdemes régi abroncsaink profilmélységét isellenőriztetnünk, mielőtt nekivágunk a havas útnak.
Forrás: automobil24.hu