1,1 liter gázolaj 100 kilométeren: itt a dízel-hibrid Up! a VW-től
A Volkswagen minden fontos információt közzétett legfrissebb koncepciómodelljéről, a rendkívül izgalmas Twin-Up-ról, amely nem más, mint egy szériagyártásúnak kinéző Up! egy szupertakarékos dízel-hibrid hajtáslánccal.
Öröm az örömben, hogy a gyáriak szerint a típus már kimondottan széria-közeli állapotban futja tesztköreit, így elképzelhető, hogy rövidesen sorozatgyártásba kerül.Márpedig ha így lenne, bizonyára megreformálná a takarékos városi autók piacát. Mindebben a szupermodern, ám méregdrága (több mint 30 millió forintot kóstáló), és egy literen belül fogyasztó limitált VW XL1 fogyasztásrekorder technikája segít az Up!-nak, amit ráadásul továbbfejlesztettek a mérnökök. Igaz ugyan, hogy a könnyűépítésű XL1-nél az üresen 1,2 tonás Twin-Up több mint 400 kilóval nehezebb, cserébe viszont jóval izmosabb is.Az XL1-ből átemelt kéthengeres turbódízel erőforrás továbbra is 48 lóerő leadására képes 119 Nm-es csúcsnyomaték mellett, ám az elektromotor 27-ről 48 lóerőre erősödött (nyomatéka 139 Nm), vagyis közel kétszer izmosabb lett. A kombinált hibrid rendszerteljesítmény 75 lóerő és 214 Nm, az erőt pedig egy hétsebességes duplakuplungos automataváltó továbbítja az első kerekekhez.
A konnektorról is tölthető hibrid akkumulátora 8,6 kWh-s, ami bizony nem kicsi, így a Twin-Up a gyári adatok szerint akár 50 km-t képes teljesen elektromos üzemmódban, zéró emisszióval megtenni.Persze ez is szerepet játszik abban, hogy az EU-ciklus szerint megadott átlagfogyasztás egészen hihetetlen 1,1 liter gázolaj 100 km-enként, amivel már-már XL1-szinte került a sokkal praktikusabb, négy személy szállítására alkalmas, és jóval olcsóbbnak ígérkező Up. Az XL1 alig 10 literes üzemanyagtankját különben egy 33 literesre cserélték a fejlesztők, amivel igazán nagy hatótávolságra képes az autó.
A menetteljesítmények tekintetében szintén nincs oka szégyenkezni a legfrissebb Up! koncepciónak, bár rakétának persze nem nevezhető: álló helyzetből 60 km/h-s sebességre 8,8 másodpercre van szüksége, és a ’százas’ sprint is megvan állítólag 15,7 szekundum alatt. A dízel-hibrid városi mini végsebességét elektronika korlátozza 140 km/h-ban, ám 126 km/h-t elektromos módban is képes elérni az autó, ami igencsak tisztességes produktum. A hivatalos debütálásról nincsenek információink, ám a Volkswagen azt ígérte, hogy a hónap végén, a Tokiói Autószalonon láthatunk a Twin-Up-ból egy, a szériagyártáshoz még közelebb álló Twin-Up koncepciót, amelyet a teljesenelektromos e-Up! mellé fognak kiállítani. Mi pedig nagyban drukkolunk a Twin-Up piacra kerüléséért.
F1 live